piątek, 11 maja 2012

Alexey Obraztsoff (Алексей Образцов) - Pictures


 Któregoś późnego popołudnia siedziałem po godzinach w pracy, czekając na spóźniającego się dostawcę. Słońce w uroczy sposób chowało się za horyzontem, a ja mocno już zmęczony, szukałem dobrej muzyki, aby miło wypełnić czas. Trafiło na płytę mało znanego u nas moskiewskiego kompozytora. A jednak,  nawet gdyby Alexey Obraztsoff, na co dzień udzielający się w projektach Deep Ocean i Lator, miał do końca swojego życia zostać autorem tylko jednej dobrej płyty, to i tak warto byłoby o tym fakcie wspomnieć. Jego album "Pictures" z 1997 roku to forma relaksacyjna, z pogranicza new age i tradycyjnej elektroniki. Spośród wielu jej podobnych, wyróżnia ją ciekawa wizja i staranna realizacja. Pastelowe, dźwiękowe obrazy jakie wydobywają się kolejno z głośników, użyte sample robią niesamowite wrażenie. Oniryczne, tajemnicze, a jednocześnie również bardzo optymistyczne są te dźwiękowe pasaże, a momenty przełomowe dostarczają wielu wzruszeń. Chociaż patetycznej, romantycznej muzyki granej przy użyciu syntetyzatorów słuchałem już wiele, to dźwiękowe krajobrazy rosyjskiego aranżera mają wyjątkowo dużą moc oddziaływania. Alexey kreuje trochę bajkową atmosferę rodem z filmów fantasy, a jego ciepłe brzmienia jakie generuje z elektronicznych maszyn, poruszają wyobraźnię. Wydaje mi się że proponowane barwy są właśnie idealnym zastosowaniem dla całej techniki samplowania, cyfrowego zapisu. Takiej płyty nie powstydziłby się Patrick O'Hearn, Kevin Kendle ani zespół Tangerine Dream z wczesnych lat 80. Gorąco polecam, szczególnie sceptykom muzyki new age.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz